zondag 12 december 2010

“Deels autoluwe Markt als kloppend hart”

In het nieuwe commercieel strategisch plan voor het centrum van Torhout staat het opwaarderen van de Markt centraal. Volgens de studie kan de Markt fungeren als kloppend hart van het winkelcentrum. “Daarvoor moeten we ons marktplein opwaarderen en deels autoluw maken. Een verregaande heraanleg is daarvoor vereist. Enkel op die manier zullen we de kleinhandel en de horeca daar stimuleren. Ik denk ook aan vlaggenmasten, groenvoorzieningen, schaduwrustpunten en speeltoestellen voor kinderen, in combinatie met bijvoorbeeld een fontein. Ook ons horecaterrassenbeleid kan herzien worden”, zegt schepen voor Lokale Economie Servais Deroo. Voor het autoluwe gedeelte van de Markt denkt Deroo aan de achterzijde van het stadhuis. “Maar er mogen enkel parkeerplaatsen verdwijnen als er evenveel bijkomen. Dat kan via een ondergrondse parking in de Zuidstraat of achter het Huis Bekaert”, zegt Deroo. Nog opvallend is dat de voorziene kleinhandelszone in de Rijselstraat opgeheven wordt. “Uit de studie blijkt dat we ons beter op ons centrum concentreren. Die piste wordt dus verlaten. Er is onder de handelaars ook geen draagvlak voor handelszaken in de Rijselstraat.” Torhout wil ook een aantal ketens aantrekken die het assortiment in de stad aanvullen, zoals Zara, Twice as Nice, Casa of Brooklyn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten